جوجه کبابی با برشهای کدو - ژاپنی



مواد لازم :   
گوشت ران مرغ بدون پوست  450 گرم
روغن  2 قاشق سوپخوری
سس سویا  2 قاشق سوپخوری
آب لیموترش  3 قاشق سوپخوری
شکر  3 قاشق مرباخوری
کدو  2 عدد
رب گوجه فرنگی  2 قاشق مرباخوری

طرز تهیه :

روی پوست ران جوجه به فواصل یک سانتیمتر از هم با چاقو شیارهایی بزنید بطوریکه تا حدودی روی گوشت آن نیز برش نازکی بخورد , روغن را در ماهیتابه گرم کرده و دو طرف مرغها را سرخ کنید , مخلوط سس سویا , شکر و آبلیمو را افزوده و بهم بزنید تا مرغ به سس آغشته شود , با چاقوی تیزی مرغ را از جای شیارها کاملا ببرید و با برشهای کدو سرخ شده سرو نمایید .
در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای 4 تا 6 نفر کافیست
طرز تهیه برشهای کدو :
کدو را بصورت مورب خرد کنید , روغن را در ماهیتابه گرم کرده و کدوها را روی شعله زیاد در ان سرخ کنید تا ترد شوند سپس مخلوط رب گوجه , آبلیمو و شکر را بیافزایید و بهم بزنید .

   + - ۱۱:٤٢ ‎ق.ظ ; دوشنبه ٤ امرداد ،۱۳۸٩

سالاد تابستانی - ژاپنی

مواد لازم :   
مارچوبه  250 گرم
نخود فرنگی  100 گرم
نیلوفر آبی  540 گرم
هندوانه  1 عدد
خیار بدون پوست  1 عدد
قارچ  100 گرم
سیب زمینی  150 گرم
روغن  1 قاشق سوپخوری
روغن کنجد  2 قاشق سوپخوری
آب لیموترش  0.25 فنجان
شکر  2 قاشق مرباخوری
سیر  0.25 عدد
کنجد  0.25 فنجان

طرز تهیه :

مارچوبه را تمیز کرده و پوست بکنید و بمدت 8 دقیقه در آبجوش بپزید سپس آبکش کرده و در کاسه آب سردی قرار دهید و مجددا آبکش کنید و آنها را به قطعات 5 سانتی متری خرد کنید , نخود فرنگی را در قابلمه آبجوش ریخته و فورا آبکش کنید و در کاسه آب یخ فرو کرده سپس خارج کنید , ریشه نیلو فر آبی را بصورت برشهای نازکی خرد کنید , سیب زمینی , هویج و خیار را بصورت خلالهای 5 سانتی متری برش زده و با مارچوبه , نخود فرنگی و قارچها مخلوط کنید , چاشنی را روی آن پخش کرده و سرو نمایید .
در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این سالاد برای 4 تا 6 نفر کافیست
طرز تهیه چاشنی :
یک قاشق غذا خوری روغن , دو قاشق غذا خوری روغن کنجد , یک چهارم فنجان آبلیمو , دو قاشق چایخوری شکر , 2 حبه سیر و یک چهارم فنجان دانه کنجد بو داده را در کاسه ای با هم مخلوط کنید , چاشنی حاضر است

   + - ۱۱:٤۱ ‎ق.ظ ; دوشنبه ٤ امرداد ،۱۳۸٩

سوشی - ژاپنی



مواد لازم :   
برنج  2 فنجان
آب  3 فنجان
سرکه  0.45 فنجان
شکر  0.5 فنجان
نمک  4 قاشق مرباخوری
جلبک دریایی  150 گرم
خردل  2 قاشق مرباخوری
خیار بدون پوست  1 عدد
اسفناج  100 گرم
گوشت بدون استخوان  100 گرم
زنجبیل  60 گرم
تخم مرغ  2 عدد

طرز تهیه :

شما می توانید برای سهولت پیچیدن رولتها از صفحه حصیری برای زیر آن استفاده کنید , همچنین می توانید بجای جلبک به دلخواه از برگ مو یا اسفناج استفاده کنید
در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای 4 تا 6 نفر کافیست
رولت سوشی را طی شش مرحله درست کنید :
مرحله 1 :
روی برنج آب ریخته و بمدت یک ساعت کنار بگذارید و آبکش کنید , برنج و 3 فنجان آ‘ را در قابلمه ای بجوشانید سپس شعله زیر آن را کم کرده تا با حرارت ملایم بدون اینکه درب آن را بگذارید بجوشد و آب آن بخار شود , پس از اینکه آب آن جذب شد درب قابلمه را گذاشته و شعله زیر آن را تا آنجا که ممکن است کم کنید و بمدت 5 دقیقه بپزید و بگذارید تا کمی خنک شود سپس مخلوط سرکه , شکر و نمک را به افزوده بهم بزنید , ورقه های جلبک را کمی تفت داده
مرحله 2 :
از پهنای ورقه جلبک یک قطعه 4 سانتی متری مطابق تصویر ببرید , قسمت بزرگتر را وسط صفحه حصیری قرار داده و تکه 4 سانتی متری را وسط تکه بزرگتر بگذارید , این عمل سبب می شود تا هنگام پیچیدن ورقه محکم تر باشد.
مرحله 3 :
یک پنجم برنج را روی رشته جلبک پهن کرده و چهار سانتی متر لبه آن را مطابق تصویر خالی بگذارید , با انگشتانتان وسط آن را مطابق تصویر گود کنید و در صورتیکه برنجها خیلی چسبنده بودند انگشتانتان را با کمی یرکه مرطوب کنید .
مرحله 4 :
سس خردل را در قسمتی که گود کردید پخش کنید , مخلوط خیار , اسفناج و گوشت یا در صورت تمایل مخلوط زنجبیل و املت را وسط برنج قرار دهید .
مرحله 5 :
با کمک صفحه حصیری ورقه جلبک را محکم بپیچید .
مرحله 6 :
صفحه حصیری را برداشته و با چاقوی تیزی رولت را بصورت برشهای گرد 4 سانتی متری ببرید .

   + - ۱۱:٤۱ ‎ق.ظ ; دوشنبه ٤ امرداد ،۱۳۸٩

رولت ماهی - ژاپنی

مواد لازم :   
ماهی  120 گرم
جلبک دریایی  120 گرم
پیاز سبز خرد شده  4 عدد
آب لیموترش  2 قاشق سوپخوری
ترب  1 قاشق سوپخوری
خردل  0.125 قاشق مرباخوری

طرز تهیه :

خردل را می توان بصورت خمیر ( سس ) یا پودر تهیه کرده و با افزودن آب به پودر آن خمیر خردل را درست نمود و از هریک به دلخواه خود استفاده کنید , ورقهای جلبک را کمی تفت دهید , این عمل را می توانید با نگه داشتن ورقه ها با انبرک روی شعله گاز با کباب پز بمدت 1 الی 2 دقیقه انجام دهید , دو زرف را باید تفت دهید تا ورقه های جلبک ترد شوند , بهترین و ساده ترین روش این می باشد که ورقه ها بمدت 2 الی 1 دقیقه در فر با حرارت متوسط قرار دهید تا ترد شوند که در این روش نیازی نیست ورقه ها را برگردانید
در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای 4 تا 6 نفر کافیست
طرز تهیه مواد داخل رولت :
خیار را در امتداد طول آن از وسط نصف کرده و دانه های آن را جدا کنید و بصورت خلالهای باریکی خرد کنید . برگهای اسفناج را در آبجوش بپزید و بلافاصله آبکش کنید و بین دستمال تمیزی قرار داده و فشار دهید تا آب آنها کاملا گرفته شود . گوشت را به رشته های باریکی خرد کنید . تخم مرغ , شکر و نمک را در کاسه ای با چنگال بهم بزنید و در ماهیتابه چربی روی شعله متوسط بپزید تا سفت شده و شکل بگیرد , سپس از روی گاز برداشته و صبر کنید تا خنک شود و بصورت رشته های دراز و باریکی خرد کنید .
رولت ماهی را طی دو مرحله درست کنید :
مرحله 1 :
فیله ماهی را تمیز کرده و بشوئید و آن را روی تخته پهن کنید , با چاقوی تیزی در امتداد طول ماهی شیارهای کوچکی روی آن بزنید و مراقب باشید که از هم باز نشود .
مرحله 2 :
ورقه های جلبک را تفت دهید , فیله ماهی را برگردانده بطوریکه طرفی را که شیار زدید سمت پایین قرار گیرد , یک ورقه جلبک را روی ماهی گذاشته و برگردانید و هم اندازه فیله ماهی با قیچی ببرید .
مرحله 3 :
مجددا آن را برگردانید بطوریکه فیله ماهی طرف زیر قرار گیرد , پیازچه ها را هم اندازه طول فیله ماهی خرد کرده سپس به رشته های باریکی ببرید , نیمی از پیازچه ها را در یک ردیف طرف لبه بلند ماهی قرار دهید
مرحله 4 :
ماهی را محکم اطراف پیازچه ها بپیچید , این کار را با باقی فیله ماهی , ورقه های جلبک و پیازچه ها تکرار کنید . رولتها را طوریکه درز آنها بطرف پایین باشد نگه داشته و بصورت برشهای حلقوی یک سانتی متری ببرید و در ظرف بزرگی قرار دهید , آبلیمو را روی رولتها پخش کنید و روی آنها را پوشانده و بمدت چند ساعت در یخچال بگذارید تا ماهی ترد و نرم شود
در این مدت چنیدن بار با قاشق روی ماهیهیا آبلیمو بریزید , رولتهای ماهی را با ترب سفید رنده شده سرو نموده و روی آنها را با سس خردل تزئین کنید .

   + - ۱۱:٤٠ ‎ق.ظ ; دوشنبه ٤ امرداد ،۱۳۸٩

دیس سالاد میوه - ژاپنی



مواد لازم :   
آناناس تازه  200 گرم
سیب  200 گرم
توت فرنگی  200 گرم
پرتقال  200 گرم
کیوی  200 گرم
انگور  200 گرم

طرز تهیه :

در ذیل روشی ساده و در عین حال جذاب برای سرو انواع میوه ذکر شده است , آنها را در فواصل نزدیک به هم در دیس بچینید :
مخروط آناناس :
آناناس پوست نکنده را بصورت برشهای گرد نازکی خرد کنید و روی هر برش شیار کوچکی بزنیدو آن را بپیچید تا شکل مخروط شود .
پرنده سیب :
یک چهارم سیب را برش زده آن را مطابق تصویر به قاشهای نازکی ببرید و قاشها را به شکل پرنده بچینید.
پروانه توت فرنگی :
مرحله اول :
توت فرنگی را مطابق شکل بصورت برشهای نازکی ببرید
مرحله دوم :
دو برش از 3 برش داخلی را در بشقاب قرار داده و دو برش انتهایی را روی آنها بگذارید , برای درست کردن شاخکها , لبه بیرونی یک برش باقی مانده را ببرید و آنها را درجای خود بالای برشهای توت فرنگی قرار دهید .
برشهای پرتقال :
پرتقالها را با چاقوی تیزی کلفت پوست کنده و غشاء نازک دوطرف هر قاش آن را جدا کنید .
در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این دسر برای 4 تا 6 نفر کافیست

   + - ۱۱:٤٠ ‎ق.ظ ; دوشنبه ٤ امرداد ،۱۳۸٩

سوپ قارچ با پنیر سویا - ژاپنی



مواد لازم :   
پودر ماهی  20 گرم
آب  6 فنجان
پیاز سبز  2 عدد
سس سویا  0.25 فنجان
پنیر سویا  300 گرم
صدف خوراکی  6 عدد
قارچ  3 عدد

طرز تهیه :

ماهیتابه مخصوص این غذا را می توانید از بعضی فروشگاههای مخصوص لوازم خارجی تهیه نموده یا اینکه از ماهیتابه برقی بجای آن استفاده کنید , برای میهمانان می توانید این غذا را بصورت تک نفره سرو نمایید و برای هر نفر یک کاسه تخم مرغ جداگانه بگذارید و مواد را داغ قبل از خوردن در آن فرو کنید . سوکیاکی را با برنج سرو نمایید , استیک را قبل از برش زدن مدت کوتاهی در فریزر قرار دهید .
گوشت را به قطعات نازک خرد کنید , روی قارچها آب و درب آن را گذاشته و بمدت 20 دقیقه کنار بگذارید خیس بخورند سپس آبکش کرده و ساقه آنها را جدا کنید , یک قاشق غذا خوری روغن را در ماهیتابه گرم کنید , یک چهارم گوشتها را روی شعله زیاد در ان سرخ کرده , یک چهارم قارچها , سبزیجات , پنیر و رشته فرنگی را افزوده بهم بزنید تا نرم شوند سپس یک چهارم سس را روی آن پخش کنید و سرو نمایید , این عمل را با باقی مواد نیز تکرار کنید
در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای 4 تا 6 نفر کافیست
طرز تهیه سس :
نصف فنجان سس سویا , یک فنجان آب داغ , یک قاشق غذا خوری شکر , یک قاشق غذا خوری آبلیمو , مقداری ادویه و 10 گرم پودر ماهی را با هم مخلوط کنید , بهم بزنید تا شکر حل شود سپس آن را بجوشانید , سس حاضر است

   + - ۱۱:۳٩ ‎ق.ظ ; دوشنبه ٤ امرداد ،۱۳۸٩

سوکیاکی - ژاپنی



مواد لازم :   
گوشت راسته گوساله  750 گرم
قارچ  12 عدد
روغن  3 قاشق سوپخوری
پیاز  3 عدد
لوبیا سبز تازه  200 گرم
کاهو  1 فنجان
فلفل قرمز دلمه ای  1 عدد
پیاز سبز خرد شده  6 عدد
پنیر  250 گرم
رشته پلوئی  350 گرم
سس سویا  0.5 فنجان
آب  1 فنجان
شکر  1 قاشق سوپخوری
آب لیموترش  1 قاشق سوپخوری
ادویه  قدری
پودر ماهی  10 گرم

طرز تهیه :

پودر ماهی و آب داغ را در قابلمه ای مخلوط کنید , پیاز چه ها را ابتدا به قطعات 5 سانتیمتری سپس بصورت خلالهای باریک خرد کنید و در کاسه آب یخ قرار دهید تا ساقه آنها فر بخورند . پنیر سویا را بصورت قطعات مکعبی خرد کنید , پیازچه ها را آبکش کرده سپس پنیر و پیازچه ها را در 6 کاسه تقسیم کنید , مخلوط پودر ماهی با آب را در قابلمه داغ کنید . سس سویا را بیافزایید و بهم بزنید تا حل شود و بدون اینکه بجوشد آن را گرم کنید , این مایع را در کاسه های سوپ سرو نمایید و با جوانه یونجه , صدف یا قارچ خوراکی , خلالهای هویج در صورت تمایل تزئین کنید .
در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای 4 تا 6 نفر کافیست
پنیر سویا :
این پنیر از سویا جوشیده و خرد شده حاصل می شود که تهیه آن شبیه درست کردن پنیر می باشد .

   + - ۱۱:۳٩ ‎ق.ظ ; دوشنبه ٤ امرداد ،۱۳۸٩

خوردن غذای ژاپنی به نفع شماست



غذاهای ژاپنی علاوه بر اینکه به خاطر غنی‌بودن  از سویا، ماهی و جلبک هستند به سلامت شما کمک می‌کنند، یک مزیت بسیار مهم دیگر هم دارند: کوچک بودن اندازه.
خریدن غذا در ژاپن به طور خودکار کالری دریافتی شما را کاهش می‌دهد: در حالیکه سفارش‌دادن یک وعده سیب‌زمینی سرخ کرده مکدونالد حداکثر تا 529 کالری وارد بدن می‌کند، سفارش مشابه در آمریکا 570 کالری خواهد داشت.
پل یاماگوچی نویسنده گزارش‌های متعدد درباره تغذیه ژاپنی می‌گوید در ژاپن پدر و مادرها به کودکان می‌آموزند که تا جایی که جا دارند نخورند و بدون احساس پری شکم از غذا لذت ببرند.
مادر خود یاماگوچی به او می‌گفت:‌" فقط 80 درصد معده‌ات را پر کن."
حتی خوردن از ظرف برنج سنتی ژاپنی هم اندازه وعده غذایی را کوچک نگه می‌دارد، چرا که غذا از یک ظرف جمعی برای هر فرد کشیده می‌شود.
به این ترتیب به قول یاماگوچی: "ما همه چیز را در یک بشقاب در جلوی فرد نمی‌گذاریم، بنابراین آنچه در بشقاب شما قرار می‌گیرد بسیار کمتر خواهد بود."
نوامی مورایاما نویسنده کتاب "زنان ژاپنی پیر و چاق نمی‌شوند" می‌گوید مادرش به او آموخت در بشقاب غذایی که برای خوردن می‌کشد، جای خالی بگذارد.
علیرغم اندازه کم او با او این غذا ارضا می‌شود. او می‌گوید: "غذا هیچوقت نباید  تا لبه بشقاب را پر کند. من مقداری کمی غذا دارم که مزه‌ای فوق‌العاده دارد نه شکم‌‌پرکنی که طعمی ندارد."
پژوهشگران دانشگاه مینه‌سوتا گزارش می‌‌کنند که یک فرد ژاپنی متوسط نسبت به همتای آمریکایی خود در روز 200 کالری کمتر مصرف می‌کند.جای تعجبی نیست که تنها 3.2 درصد ژاپنی‌های بزرگسال چاق هستند، در حالیکه این رقم در آمریکا به 32 درصد می‌‌رسد.

 US News & World Reports

   + - ۱۱:۳٧ ‎ق.ظ ; دوشنبه ٤ امرداد ،۱۳۸٩