خوردن غذای ژاپنی به نفع شماست



غذاهای ژاپنی علاوه بر اینکه به خاطر غنی‌بودن  از سویا، ماهی و جلبک هستند به سلامت شما کمک می‌کنند، یک مزیت بسیار مهم دیگر هم دارند: کوچک بودن اندازه.
خریدن غذا در ژاپن به طور خودکار کالری دریافتی شما را کاهش می‌دهد: در حالیکه سفارش‌دادن یک وعده سیب‌زمینی سرخ کرده مکدونالد حداکثر تا 529 کالری وارد بدن می‌کند، سفارش مشابه در آمریکا 570 کالری خواهد داشت.
پل یاماگوچی نویسنده گزارش‌های متعدد درباره تغذیه ژاپنی می‌گوید در ژاپن پدر و مادرها به کودکان می‌آموزند که تا جایی که جا دارند نخورند و بدون احساس پری شکم از غذا لذت ببرند.
مادر خود یاماگوچی به او می‌گفت:‌" فقط 80 درصد معده‌ات را پر کن."
حتی خوردن از ظرف برنج سنتی ژاپنی هم اندازه وعده غذایی را کوچک نگه می‌دارد، چرا که غذا از یک ظرف جمعی برای هر فرد کشیده می‌شود.
به این ترتیب به قول یاماگوچی: "ما همه چیز را در یک بشقاب در جلوی فرد نمی‌گذاریم، بنابراین آنچه در بشقاب شما قرار می‌گیرد بسیار کمتر خواهد بود."
نوامی مورایاما نویسنده کتاب "زنان ژاپنی پیر و چاق نمی‌شوند" می‌گوید مادرش به او آموخت در بشقاب غذایی که برای خوردن می‌کشد، جای خالی بگذارد.
علیرغم اندازه کم او با او این غذا ارضا می‌شود. او می‌گوید: "غذا هیچوقت نباید  تا لبه بشقاب را پر کند. من مقداری کمی غذا دارم که مزه‌ای فوق‌العاده دارد نه شکم‌‌پرکنی که طعمی ندارد."
پژوهشگران دانشگاه مینه‌سوتا گزارش می‌‌کنند که یک فرد ژاپنی متوسط نسبت به همتای آمریکایی خود در روز 200 کالری کمتر مصرف می‌کند.جای تعجبی نیست که تنها 3.2 درصد ژاپنی‌های بزرگسال چاق هستند، در حالیکه این رقم در آمریکا به 32 درصد می‌‌رسد.

 US News & World Reports

   + - ۱۱:۳٧ ‎ق.ظ ; دوشنبه ٤ امرداد ،۱۳۸٩